zet de nieuwe norm

Case Study

Waar vind je goed personeel binnen Nederland?

Stel, je wil een nieuw callcenter openen in Nederland. Echter weet je door de krappe arbeidsmarkt niet hoe je geschikt personeel aan gaat trekken. Er is namelijk een chronisch tekort aan geschikte medewerkers én een hoog verloop. Sterker nog, je concurrenten kunnen hun callcenters al niet vullen, laat staan dat jij ertussen kan komen. Wat moet je doen?

Dit probleem is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Hoe weet je, als manager of als recruiter, in welke vijver je moet vissen om de geschikte mensen te vinden? Deze vraag was niet te beantwoorden – tot wij op onderzoek uitgingen!

Doordat we veel selectievraagstukken oplossen voor bedrijven hebben we een grote database opgebouwd van arbeidsmarktgegevens en succesratio’s. Deze succesratio’s zijn de procentuele kansen dat een kandidaat geschikt is en kan worden aangenomen. Op basis van deze bak met data kan het bedrijf voorspellen waar in Nederland de meest geschikte kandidaten zich bevinden. In andere woorden: als het callcenter op de juiste plek wordt neergezet, kan je wél geschikt personeel vinden – en daardoor veel geld besparen.

Een innovatieve aanpak

We hebben dit gedaan door te kijken naar verschillende arbeidsmarktstatistieken en deze te vergelijken met de succesratio van elke kandidaat. Zo weten we de succesratio op basis van onder anderen leeftijd, opleidingsniveau en geslacht.

Door te kijken naar de laagste kans van afwijzing en deze te vergelijken per regio, kun je zo zien waar in Nederland de beste kandidaten zich bevinden.  Op deze manier kan je als manager direct zien waar in Nederland jouw bedrijf het meeste kans heeft om goed personeel te vinden.

Zo weten we dat in het westen van het land 26-30 jarige kandidaten veel beter scoren dan 41-45 jarige kandidaten.

Zo weet je precies op welke nieuwe locatie het callcenter gevestigd zou moeten worden.

De slagingskans verschilt natuurlijk per functie. Een inbound sale functie heeft andere eisen dan een helpdesk functie. Sales vereist andere capaciteiten. Op basis van deze informatie, kan de beschikbaarheid per functie binnen Nederland worden weergegeven.

De regio’s van Nederland werden hiervoor onderverdeeld in “Noord”, “West”, “West-Midden”, “Oost” en “Midden-zuid”. Hieronder zie je het beschrijvende statistiek betreffende leeftijd per regio, waarbij groen betekent dat her percentage boven het gemiddelde is en rood onder het gemiddelde.

Percentages afgewezen op basis algoritme gedragsprofiel, helpdesk, regio Noord.

In deze tabel zie je de afwijzingspercentages op basis van gedragsprofiel voor helpdesks in Regio noord. Oftewel, je kan beter vrouwen van 26-30 van VMBO aannemen dan vrouwen in dezelfde leeftijdscategorie van het WO.

Met een database van 49.348 kandidaten is de steekproefomvang meer dan genoeg om er duidelijke conclusies aan te verbinden. Al met al zorgde hun analyse ervoor dat je duidelijk ziet waar in Nederland je als recruiter op moet focussen om het beste personeel te krijgen voor een callcenter.

Hieronder wordt een deel van de resultaten weergegeven.

De resultaten

Helpdesk

In de heat map hiernaast is de analyse voor Helpdesk weergeven. Over het algemeen zijn vrouwen met een MBO-diploma het meest geschikt voor een Helpdesk functie, waarbij regio West het beste scoort. Regio West-Midden doet het relatief het slechtst.

Dit betekent echter niet dat de vrouwen die MBO gedaan hebben in de regio West-Midden slecht scoren; Het betekent dat de best scorende groepen in de regio West-Midden slechter scoren dan de beste groepen van andere regio’s.

In de heatmap hiernaast is de analyse voor Service weergeven. Opvallend is dat dit de eerste functie is waar vaker mannen het goede gedragsprofiel hebben, vaak uit het HBO of MBO. De beste regio is West, terwijl Midden-zuid er als slechts uit komt.

Sneller slagen

Zoals je kan zien, verschilt beschikbaarheid van kandidaten afhankelijk van locatie. Zo zitten er vooral in het Noorden goede kandidaten voor sales- en retentiefuncties. Regio West is daarentegen de beste plek voor zowel helpdesk als service functies. De overige regio’s blinken verder nergens in uit, maar hebben allemaal wel één functie waar ze een goede tweede keuze voor zijn.

De resultaten zijn opmerkelijk, omdat je met deze data-gedreven manier van werken laat zien wat de meerwaarde is van een doordachte recruiting- en selectiestrategie is. Zo’n analyse biedt handvatten om de schaarste op de arbeidsmarkt te omzeilen. Sterker nog: door deze data te gebruiken zal je sneller de juiste mensen vinden. Dit zal je helpen om significant sneller operationeel te zijn.

Benieuwd naar onze solutions?

Meer weten over MatchQ?