MatchQ

HomepageBlogsPersoneelsverloop verminderen
assessments
impact
matching
personeelsverloop
recruitmentproces

Personeelsverloop verminderen

Een hoog personeelsverloop kost bedrijven handenvol geld. Ten eerste kan het invloed hebben op de continuïteit van de bedrijfsvoering. Daarnaast kost het veel tijd en middelen om nieuwe medewerkers te werven, te selecteren en in te werken. Ook is er vaak impact op de rest van het team. Staat het bedrijf bekend om hoog personeelsverloop, dan kan dat invloed hebben op potentiële kandidaten. Maar wat als je het risico op personeelsverloop al kunt verkleinen in het recruitmentproces?

Oorzaken van personeelsverloop

Er zijn diverse oorzaken die tot personeelsverloop kunnen leiden:

Slechte match op de functie

Wanneer de vaardigheden en het gedrag van een medewerker niet aansluiten bij de functie, kan dit voor zowel werkgever als werknemer tot frustratie, ontevredenheid en verlies van productiviteit leiden

Gebrek aan doorgroeimogelijkheden

Medewerkers willen zich kunnen ontwikkelen. Als werkgevers niet meedenken in de ontwikkeling van de medewerker en geen mogelijkheden bieden om door te groeien, gaan de medewerkers op zoek naar een ander bedrijf waar dat wél kan

Onvoldoende waardering en erkenning

Mensen willen zich gewaardeerd voelen. Gebrek aan erkenning kan ervoor zorgen dat medewerkers vertrekken

Slechte werkomstandigheden

Een onaangename werkomgeving, gebrek aan ondersteuning, of een negatieve werkcultuur

Personeelsverloop berekenen

Om de impact van personeelsverloop binnen je bedrijf te begrijpen, is het belangrijk om te weten hoe je het verloop berekent. Dit kun je doen door de volgende formule toe te passen:
Personeelsverloop =
Aantal vertrokken medewerkers in een periode
Gemiddeld aantal medewerkers in diezelfde periode
x 100%
Stel, je hebt in een jaar tijd 10 medewerkers zien vertrekken en je hebt gemiddeld 100 medewerkers in dienst gehad, dan is het personeelsverloop over dat jaar 10%:
10
100
x 100% = 10%
Als je het percentage van personeelsverloop weet, helpt dat bij het identificeren van de financiële impact ervan: wervingskosten, training, verloren productiviteit, et cetera. Daardoor kun je gerichte maatregelen nemen, zoals budgetten toewijzen aan het optimaliseren van het recruitmentproces om de geschikte kandidaten te vinden, het verbeteren van onboardingprogramma’s of investeren in medewerkersontwikkeling.
We zetten onze expertise bij MatchQ vooral in om het recruitmentproces in zeer korte tijd naar het volgende level te brengen. Met een sterk recruitmentplan waarbij assessments een belangrijke rol spelen.

Sneller de juiste kandidaat vinden met assessments

Door assessments in te zetten, kun je snel achterhalen of een kandidaat geschikt is voor de functie

Je krijgt inzicht in:

Vaardigheden

Heeft de kandidaat de benodigde en gewenste skills?

Persoonlijkheid

Past de kandidaat binnen het team en de bedrijfscultuur?

Potentieel

Heeft de kandidaat groeipotentieel binnen het bedrijf? Of is er een grote kans dat de kandidaat die nu nog niet de benodigde vaardigheden en gedrag laat zien, dat wel snel kan ontwikkelen?
Stel je voor: je hebt twee kandidaten voor een salesfunctie. Beiden hebben een indrukwekkend CV en goede referenties. Met een assessment kun je echter zien dat kandidaat A beter scoort op bijvoorbeeld doorzettingsvermogen en klantgerichtheid, terwijl kandidaat B juist uitblinkt in samenwerking. Op basis van de specifieke eisen van jouw functie en team, kun je een weloverwogen keuze maken die verder gaat dan het CV en het sollicitatiegesprek.

Minder personeelsverloop, meer tevredenheid

Wanneer je de juiste match maakt, is de kans groot dat medewerkers goed op hun plek zitten, gemotiveerder zijn en langer in dienst zijn. Dit kan weer bijdragen aan de sfeer in het team, wat rust en gezelligheid brengt. Des te meer reden voor het personeel om te blijven!

Hoe langer iemand binnen het bedrijf werkt, hoe groter de kans dat iemand door kan groeien. Daar kunnen de assessments óók bij helpen. Leidinggevenden kunnen ze bijvoorbeeld inzetten bij functioneringsgesprekken om het groeipotentieel van een medewerker te ontdekken. Met deze informatie kan de leidinggevende een plan maken om diegene te helpen bij het bereiken van dat potentieel. En dat motiveert!

Aan de slag met assessments?

Er is (gelukkig!) geen bedrijf met een verlooppercentage van 0%, maar door het gebruik van assessments kun je het wel aanzienlijk verminderen. Je bespaart niet alleen tijd en geld, maar zorgt ook voor een betere werkomgeving waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen. En dat is uiteindelijk wat je als bedrijf wilt! Ontdek de kracht van assessments en vind de perfecte matches voor jouw bedrijf.