Personeelsverloop berekenen

Over welke periode wil je het personeelsverloop berekenen?

Hoeveel medewerkers waren er op begindatum?

Hoeveel medewerkers waren er op einddatum?

Hoeveel medewerkers hebben de organisatie verlaten tussen begindatum en einddatum?

Vraag een abonnement aan

Liever een maatwerk oplossing voor jouw bedrijf? Vul het formulier in. Onze consultant neemt vervolgens contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

  • Eigen look & feel
  • Custom database inrichting
  • Toegang tot MatchQ Analytics
  • Voordelig bij hoog volume testing

Wat is personeelsverloop?

Personeelsverloop is kortgezegd de wisseling van medewerkers binnen een organisatie in een bepaalde periode. Personeelsverloop wordt hierbij verdeeld in twee categorieën: gewenst en ongewenst personeelsverloop.

Het is van zeer groot belang dat een organisatie goed inzicht heeft in het personeelsverloop. Bij een (te) hoog verloop zullen hier gigantische kosten aan verbonden zitten en zal de continuïteit van een organisatie ernstig in gevaar komen.

Benieuwd naar het personeelsverloop binnen jouw organisatie? Vul onze rekentool in!

Gewenst personeelsverloop

Personeelsverloop is niet altijd ongunstig voor een organisatie. In dat geval spreken we van gewenst personeelsverloop. Het aannemen van medewerkers met nieuwe ideeën of perspectieven kan leiden tot goede bedrijfsresultaten. Daarnaast is het voor een organisatie gewenst om afscheid te nemen van medewerkers die niet passen of ongemotiveerd zijn.

Ongewenst personeelsverloop

Een hoog personeelsverloop of het verloop van waardevolle medewerkers wordt gezien als ongewenst. De kosten die moeten worden gemaakt voor werving en selectie, opleidingen en inwerktrajecten kunnen snel oplopen tot twee jaarsalarissen van een medewerker. Daarnaast komt er bij ongewenst personeelsverloop extra druk te liggen op de overige medewerkers. Zij zijn genoodzaakt extra taken op zich te nemen, wat kan leiden tot een verhoogde werkdruk en daarmee een hoger verloop. Tevens gaat er bij personeelsverloop ervaring en competenties verloren en kan het de werksfeer onder de overige medewerkers beïnvloeden.

Oorzaken van personeelsverloop

Personeelsverloop heeft vele verschillende oorzaken. Vroegtijdig vertrek, ontslag, ziekte of pensioen zijn hiervan enkele oorzaken. Daarnaast kan het ook zijn dat de arbeidsvoorwaarden niet afgestemd zijn op de huidige tijd, de medewerker zich niet veilig voelt binnen de organisatie, de werkdruk te hoog is of dat er te weinig doorgroeimogelijkheden zijn. Om de oorzaken van vertrek duidelijk in beeld te brengen wordt vaak een exit-gesprek gevoerd.

Oplossingen voor personeelsverloop

Het tegengaan van een (te) hoog personeelsverloop begint al voordat de medewerkers zijn aangenomen. Door gebruik te maken van pre-selectie assessments kan worden getoetst of de potentiële medewerker past bij de functie. Bij een goede match is het aannemelijker dat de medewerker meer plezier haalt uit zijn werk en minder snel geneigd is om de organisatie vroegtijdig te verlaten. Het bieden van trainingen is een goede manier om het zittende personeel tevreden en gemotiveerd te houden en zo te voorkomen dat zij de organisatie verlaten. Wanneer onduidelijk is waar ontwikkelkansen liggen kunnen verschillende assessments uitkomst bieden.